divendres, 23 de gener del 2015

EL DIARI DE L'ESCOLA

Desde el curs de sisé (i en principi des de l'assignatura de castellà) volem engegar, a proposta d'alguns alumnes, el projecte de construïr un diari amb articles i continguts fets pels propis alumnes. Hem estat parlant a les diferents classes i estem desitjant que aneu pensant i confegint els reportatges, articles, notícies, entrevistes o qualsevol altra proposta que tingueu per aportar. Recordeu que han de ser temes propers, vivenciats per vosaltres i que els podeu fer sols o en petit grup.

Els reportatges o notícies. Fem de reporters!
Fer de reporters és emocionant. El nostre entorn és ple d’esdeveniments (fets) i imatges amb molt de significat per  a nosaltres i que, per això mateix, són notícia.

Proposa notícies que al teu parer siguin interessants i que et cridin l’atenció a partir del que tu vius: el que passa al teu barri, ciutat, viatges, etc. Per petit que et pugui semblar qualsevol esdeveniment pot ser una notícia: un naixement, un accident, un niu d’ocells en una teulada, un partit del teu equip, una excursió,…

Recorda que quan escriguis una notícia has de seguir aquests consells:

LES 6 PREGUNTES DE LA NOTÍCIA
Les informacions més importants d’una notícia són aquelles que donen resposta a les preguntes següents:
  • qui?
  • què?
  • quan?
  • on?
  • per què?
  • com?
No oblidis…

1.     Redactar les notícies amb les teves paraules. Inventa un títol i un subtítol que amplii una mica la informació del títol.
2.     Hauràs d’enganxar alguna imatge bonica i significant.


Els articles 
Poden partir d'una petita investigació sobre un tema que ens interessi, sigui proper o llunyà, actual, passat o futur. És una eina per aprendre a fer preguntes i estimular la curiositat.
La proposta és pensar un tema concret, a ser possible basat en una pregunta, un dubte que tinguem sobre alguna cosa i sobre el que vulguem engegar una investigació. L’estructura serà la següent:
  • Què sabem?. Sempre partim d’unes idees prèvies sobre els temes i també d’unes expectatives o hipòtesis, però cal explicitar-les, dir-les per escrit per adonar-nos.
  • Què volem saber?. Una vegada iniciat el camí de la investigació ens adonem de quin és el nostre interès principal i perquè.
  • Què hem après?. Finalment donem a conèixer el producte. És allò del que estem segurs quan acabem el projecte i en tenim prou com per tancar-lo.

Les entrevistes:
  • Entrevista alguna persona del teu entorn: pares, avis, entrenadors, gent treballant: bibliotecaris, metges, infermeres, mestres, mecànics, policies,…
L’entrevista és un tipus d’escrit periodístic on es busca que fent preguntes adequades l’altre ofereixi informació sobre sí mateix, la seva experiència , els seus coneixements o la seva opinió.

A les entrevistes podem trobar vàries parts:
1- La presentació del entrevistador.
2- La presentació de l’entrevistat.
3- Les característiques de l’entrevistat en forma d’introducció.
4- El diàleg: les preguntes i respostes.

De vegades, les intervencions de cada interlocutor es diferencien per alguns elements gràfics com el tipus de lletra, la negreta o posant davant de cada intervenció les inicials de qui intervé.
Intenta posar també una foto de l’entrevistat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada